In het bezit zijn van een meubel van Marijke is een aangenaam gevoel. Het is alsof het meubel zich thuis voelt en zich behaaglijk uitstekt bij de kachel.
In de meubels zijn vaak de vormen van mensen, dieren of planten te ontdekken. Soms heel nadrukkelijk, zoals bij de schildpadtafel en soms subtiel, zoals de vlakke, lange figuren op de stijlen van een boekenkast.
Elk stuk wordt met de hand en (bijna letterlijk) met bloed, zweet en tranen gemaakt. Marijke twijfelt, verandert, schaaft bij, keurt af en begint opnieuw. Op deze wijze ontstaan na een complex productieproces heel bijzondere (kunst)werken.
Door de bijzondere ontstaansgeschiedenis en de organische vormen lijken de meubels een eigen leven te leiden. Elk ontwerp wordt geboren, groeit, ontwikkelt zich, en wordt tenslotte na vallen en opstaan volwassen.
Het is alsof de schildpadtafel zojuist binnen is komen lopen, alsof de twee dragers het kastje optillen en wat dichter naar de kachel schuifelen. Het bootje op het uiteinde van het ledikant kabbelt op echte golfjes…
Het bezit van zo’n meubel is een prettig gevoel. Het is een meubel om voor thuis te blijven.